10 نوامبر 2022- محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید(UCR)، راه را برای درمان خوراکی دیابت و سرطان هموار کردند تا سوزن‌ و تزریق‌ به دست فراموشی سپرده شود.

برخی از داروهای این بیماری‌ها در آب حل می‌شوند، بنابراین انتقال آنها از طریق روده‌، که آنچه را می‌نوشیم و می‌خوریم، دریافت می‌کند، امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، این داروها را نمی توان به صورت خوراکی تجویز کرد. با این حال، دانشمندان UCR یک "برچسب" شیمیایی ایجاد کرده اند که می تواند به این داروها اضافه شود و به آنها اجازه دهد از طریق روده وارد گردش خون شوند.

جزئیات نحوه یافتن این برچسب و اثربخشی آن در مقاله ای در مجله انجمن شیمی آمریکا توضیح داده شده است.

این برچسب، یک پپتید کوچک است که شبیه به یک قطعه پروتئین می باشد. پرفسور Min Xue، رهبراین تحقیق و استاد شیمی در UCR، گفت: از آنجایی که آنها مولکول‌های نسبتاً کوچکی هستند، از نظر شیمیایی می توان آنها را به داروها یا سایر مولکول‌های مورد نظر متصل کرد و از آنها بمنظور تحویل داروها به صورت خوراکی استفاده نمود.

محققان آزمایشگاه پرفسور Xue، در حین تحقیقی غیر مرتبط با این موضوع، مشاهده کردند که این پپتیدها راه خود را به داخل سلول ها باز می کنند.

پرفسور Xue، گفت: ما انتظار نداشتیم که این پپتید بتواند راه خود را به سلول ها باز کند و ما از این یافته غافلگیر شدیم، ما همیشه می خواستیم یک نوع برچسب شیمیایی با این قابلیت را پیدا کنیم، و در نهایت این اتفاق به طرز عجیبی رخ داد.

او افزود: که این مشاهدات غیرمنتظره بود، زیرا قبلاً محققان معتقد بودند که برچسب مورد نظر باید حامل بارهای مثبت برای پذیرش در سلول های دارای بار منفی باشد. کار آنها با این برچسب پپتیدی خنثی، به نام EPP6، نشان داد که اعتقاد قبلی صحیح نبوده است.

با آزمایش توانایی این پپتید برای حرکت در بدن، تیم تحقیقاتی پرفسور Xue با گروه پرفسور Kai Chen در دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی همکاری کرده و این پپتید را بر روی موش ها آزمایش کردند. این تیم با استفاده از پت اسکن- روشی شبیه به اشعه ایکس برای تصویرنگاری از کل بدن که درUSC موجود است-، تجمع این پپتید را در روده ها مشاهده کردند و انتقال نهایی آن را از طریق خون به اندام های حیوانات مستند کردند.

پس از اثبات موفقیت آمیز بودن این برچسب شیمیایی در سیستم گردش خون از طریق تجویز خوراکی آن، محققان اکنون قصد دارند با اتصال این برچسب به مجموعه ای از داروها، تحقیق خود را ادامه دهند. پرفسورXue ، گفت: نتایج اولیه کاملاً قانع ‌کننده بود و اکنون فکر می کنیم که می‌توانیم این موضوع را بیشتر پیش ببریم.

بسیاری از داروها از جمله انسولین باید به بدن تزریق شوند. محققان امیدوارند مجموعه آزمایشات بعدی آنها، روش دریافت انسولین را تغییر کند و به آنها اجازه دهد این برچسب را به طیف گسترده‌ای از داروها و مواد شیمیایی اضافه کنند و نحوه حرکت این مولکول‌ها را در بدن تغییر دهند.

پرفسور Xue، گفت: این کشف می‌تواند باری را از دوش افرادی که در حال حاضر دچار بیماری دیابت هستند، بردارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221110/UCR-scientists-pave-the-way-for-diabetes-and-cancer-patients-to-forget-injections.aspx